Sunday 26 June 2011

..Begini Gaya Baru Lelaki Curang...

Lelaki ibarat teknologi, semakin berkembang zaman, kian canggih pula cara yang digunakan agar kecurangannya tak dikesan.

Dating waktu kerja
Sikit sikit meeting, hujung minggu pun dia gunakan untuk bertemu klien. Bila ditanya mengapa ia sibuk, ia akan memasang wajah penuh cinta sambil menjawab, "Ini kan demi masa depan kita, sayang." Duh, mendengar jawaban seperti ini, hati perempuan mana yang tidak akan berbunga-bunga? Mahu marah jadi tak sedap hati. Padahal, boleh jadi jawapan yang dia kemukakan sebahagian dari strategi dia untuk menutupi kenakalannya di belakang Anda. Lelaki zaman sekarang tahu benar kelemahan perempuan yang mudah luluh oleh pembicaraan-pembicaraan yang mengarah pada komitmen.
Bila plan hujung minggu terhalang, ia akan berdating  dengan kekasih rahsianya di waktu pejabat. Apalagi jika kekasih rahsianya itu teman sepejabat, wah... makin mudah mereka bersama. Selain itu, ia juga rajin memberi khabar bila akan overtime . Dengan tambahan penyedap kalimat-kalimat yang menyiratkan dia tidak suka overtime, dengan harapan Anda merasa kasihan dan tidak bertanya macam-macam.

Jujur pada kekasih rahsia
Berkembangnya laman jejaring sosial membuat lelaki sulit untuk menutupi status "in relationship"-nya dan mengaku single. Untuk itu, mereka telah menyiapkan cara jitu agar kecurangan tetap selamat , yaitu mengaku pada kekasih rahsianya bahawa memiliki kekasih atau isteri. Sebahagian lelaki akan mengatakan bahwa hubungannya dengan kekasih bermasalah untuk menarik hati calon kekasih rahsianya. Sebaliknya, ada juga yang hanya berkata bahwa ia sudah punya kekasih atau isteri, tapi ia juga mencintai si kekasih rahsianya.
Bagi lelaki, jujur di awal membuat kecurangan yang dijalani lebih mudah. Karena dengan begitu, kekasih rahsianya tahu risiko dan akibat sehingga dia tidak akan berani menuntut macam-macam, seperti meminta dating di hari cuti, yang menjadi hak pasangan rasminya.

Mengganti nama di telefon bimbit
Memiliki dua telefon bimbit atau SIM card, menerima telefon diam-diam di tengah malam, di tempat yang tidak biasa, seperti di toilet, sudah termasuk cara lama yang tak efektif. Dengan cara ini, sudah banyak lelaki yang tertangkap dengan pasangan rasminya. Makanya, mereka pun cari idea bagaimana agar pasangannya tidak curiga.
Cara yang dianggap terbaik adalah tetap menggunakan satu telefon bimbit. Nah, agar Anda tidak curiga, ia mengganti nama kekasih rahsianya dengan nama lelaki, atau jawatan sang kekasih rahsianya menjadi pangkat atasan atau kliennya. Dengan begitu, ia akan bebas saat harus menerima telefon dan Anda pun tak akan berani mengangkat telefon itu.
Cara lain, mereka memilih silent mode bila ada pesan singkat yang masuk dari kekasih rahsianya. Biasanya, lelaki yang bercurang akan lebih memilih untuk menelefon dibanding mengirim pesan singkat. Karena berkirim pesan singkat, cenderung ketahuan.

Dibayar tunai
Jejak kad kredit mudah sekali dikesan, karena di surat penyata yang datang tiap bulan selalu tercantum setiap transaksi yang dilakukan. Dari sini, Anda boleh tahu kemana saja ia bersenang-senang dengan kekasih rahsianya. Sekarang, lelaki yang main kayu tiga tidak lagi memerlukan kad kredit. Mereka merasa lebih selamat bila biaya-biaya dating dibayar dengan wang tunai. Yup, termasuk tiket pesawat bila mereka pergi bercuti. Jadi Anda perlu curiga bila dompetnya kebelakangan ini semakin tebal, tapi transaksi kad kreditnya berkurang.
"Boys day out"
Betul, jika ada yang kata persahabatan antara lelaki memang tak ada matinya. Termasuk bersekongkol dengan teman-temannya kala ia sedang bercurang. Tak hairan jika mereka sering menggunakan alasan pergi dengan teman-teman atau melakukan hobi demi memuluskan rencana. Ia juga sesekali akan mengajak Anda main atau bercuti bersama teman-temannya, beserta pasangannya masing-masing. Dengan begitu, Anda tidak akan curiga ketika ia mengatakan pergi bersama salah satu temannya.

Lokasi dating di luar negeri
Agar tidak mudah Anda mengesan, ia juga akan memilih tempat dating yang jauh dari jangkauan, seperti di luar kota atau luar negeri sekalian. Karena risiko bertemu Anda atau teman-teman Anda jauh lebih kecil berbanding mereka hanging out di cafe-cafe di dalam kota. Bagi sebagian lelaki yang bercurang, kuantiti pertemuan tidak lagi penting, tapi kualiti yang diutamakan. Ia mungkin tidak dapat bertemu dengan kekasih rahsianya setiap hari, tapi ia dapat beralasan tugas keluar kota atau luar negeri untuk bersama kekasih rahsianya selama seminggu tanpa terganggu.

2 comments:

WuMing said...

Tak baik curang-curang ni....

tucintiut said...

WuMing~~sangat tidak baik...