Sunday 5 June 2011

..Kawin ke Nikah?? .....Awal....bukan Awal Ashaari...

Kawin??
Cik Miow2 nak kongsi sendiri pengalaman cik Miow2 bab kawin nih....

~~almaklumlah UmUr dh semakin la Tua...(Tua Keee....??)..tp lum KerEPot agi Ok.....still BerGetah bak kate org2 zaman skang ni....

Cik miow2 sendiri pun lum lg Kawin...@ nikah lebih tepat Skali...sebab nye kalo ckp Kawin ni....org slalu akan ckp "kawin dah...nikah belum"...ha...tul x?...betul kan?....tu sbb nyer makin menjadi jadi kes buang@ campak2 anak ni....sebabnye dorang dh kawin tp x nikah....akhirnya Malu Menguasai Diri dan Maruah dah tercalar anak Dicampak dr tingKat 7....ntah sampai bile la kes2 buang bayi nih nak ilang@ lenyap....ok2...dh melalut...

Mak cik Miow2 nih dh berumur kan....tua dh...tinggal 2 org je lg anak pempuan dier yg lum berumah tangga...umah pun xde...cane nk wat tangge ntah...ahhaa....
cik miow2 nih dh 24 thn ...ujung thn ni la...lum genap lagi 24...kire paling lewat menambah usia la kan...awet mude kate kan...(ceeett...perasaan sunGGuh la....)....biler umur dh 24 ni mak dh sibuk tanye biler ko nak kawin....kalo tipun mesti tanye soklan CepuKKang cepuMas...tu...hihihihihi...penah la suh mak carikkan calon ...tapi mcm x kenan di hati...mule2 tu mmg suke...tp.makin lame makin la geli GeLeman....attooiii.....cik Miow2 bkn ler mencari yg sempurna....cume mencari yg Sedap Mate memandanG dan bley jd PemimpIn Kalo de Jodoh kelaK....dats all.....

X yah la cik mioW2 nk cite lelebih sal pengalaMan cik Miow2 ni Kan...kang ader yg pening2..loya2....peNgsaN la yg teruk.....huh!...cik Miow2 saje nk kongsi kan Artikel yg cik Miow Curik dr Metro.......bace la kalo nak..x nak bace korang bakor Jela......

“BILA nak berkahwin?”, “sampai bila mahu terus membujang?”, “bila lagi emak nak terima menantu?” dan pelbagai lagi persoalan serta sindiran yang kerap didengar lelaki mahupun wanita yang belum kahwin ketika usia agak lewat.
Selain itu, bujang terlajak, lelaki lanjut usia, anak dara tua atau andartu atau lebih nakal lagi andalusia iaitu singkatan bagi anak dara lanjut usia, antara gelaran yang diberikan.

Mungkin isu ini dianggap lapuk, namun gejala kahwin lewat usia dalam kalangan lelaki dan perempuan ketika ini bukan masalah individu, tetapi ia membabitkan masyarakat.

Tidak hairanlah Timbalan Ketua Pengarah (Dasar) Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN), Dr Anjil Doshi Gandhi dalam satu program di Sarawak baru-baru ini menyifatkan trend berkahwin lewat terutama dalam kalangan wanita berpendidikan tinggi sebagai isu serius dan boleh membawa implikasi kepada institusi kekeluargaan.


Menurutnya, data terkini menunjukkan 30 peratus wanita antara usia 25 hingga 29 tahun belum mendirikan rumah tangga manakala 25 peratus bagi lelaki antara usia 30 hingga 34 tahun.

“Kami memberi perhatian serius trend kahwin lewat khususnya wanita yang memberi alasan tiada calon sesuai.

“Sementara lelaki pula menyatakan keadaan kewangan yang belum stabil antara faktor mereka yang berusia awal 30-an belum berkahwin,” katanya pada taklimat Dasar Keluarga Negara (DKN) di Kuching, baru-baru ini.

Pelbagai faktor atau persoalan melingkari isu ini sama ada membabitkan lelaki atau wanita itu sendiri.

Di pihak lelaki, pelbagai sebab diberikan sekali gus mempengaruhi diri seseorang itu untuk terus membujang atau lewat berkahwin iaitu terlalu sibuk dengan pekerjaan atau pelajaran, menganggap diri tidak bersedia dari segi mental atau fizikal, takut atau bimbang rumah tangga tidak bahagia dan meragui kemampuan seksual sendiri.

Selain itu, tiada nafsu terhadap wanita, melalui pengalaman pahit ketika bercinta, mahu bebas dan suka hidup sendiri, tidak mahu mengecewakan pasangan serta hantaran kahwin tinggi.

Di pihak perempuan pula, antara faktor berlaku keadaan itu seperti kesukaran mendapat pasangan sepadan atau terlalu memilih, mahu melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi, mahu membantu keluarga, berjawatan profesional atau mementingkan kerjaya dan masalah peribadi.

Merujuk Laporan Perangkaan Wanita, Keluarga dan Masyarakat 2008 serta Kajian Penduduk dan Kekeluargaan 2004 yang dikeluarkan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat pada 2009 mendapati peratusan lelaki bujang pada usia 25 hingga 49 tahun lebih tinggi iaitu 59.6 peratus berbanding wanita 40.4 peratus.

Manakala peratusan penduduk bujang berusia 40 hingga 49 tahun pula menunjukkan jumlah wanita lebih tinggi berbanding lelaki sekali gus menggambarkan wanita berusia sukar mendapat pasangan.

Data Bancian Penduduk dan Perumahan 2000 yang dikeluarkan Jabatan Statistik Negara bagi tempoh 1981 hingga 1990 menunjukkan peratusan lelaki dan wanita belum berkahwin adalah 43.2 peratus dan 60.2 peratus.

Peratusan itu meningkat bagi jangka masa 1990 hingga 2000 iaitu lelaki 48.1 peratus dan wanita 68.5 peratus.

LPPKN yang membuat bancian pada 2002 mendapati perangkaan lelaki dan wanita bujang adalah 3.1 juta dan 2.4 juta sementara pada 2004, peratusan lelaki bujang 59.6 peratus dan wanita bujang 40.4 peratus.

Walau apa pun pandangan mengenai isu kahwin lewat, ia perlu bersandarkan nilai agama dan budaya masyarakat negara ini.

Alasan tiada jodoh tidak boleh dijadikan sebab utama lewat berkahwin kerana sebagai umat Islam, perlu ada usaha untuk mencari pasangan hidup.

Penceramah bebas yang juga Pengetua Program Imam Muda, Datuk Hassan Mahmud Al Hafiz berkata, setiap manusia sudah ditetapkan jodoh dan kita perlu berusaha mencarinya.

Katanya, faktor kesibukan bekerja, sukar mencari pasangan atau berpendidikan tinggi tidak boleh dijadikan alasan.

“Dalam satu hadis ada menyebut, ibu bapa hendaklah mengahwinkan anak mereka apabila sudah layak mendirikan rumah tangga.

“Jadi, dalam hal ini setiap orang perlu berusaha mencari jodoh malah orang yang berkahwin awal boleh diibaratkan seperti menunaikan separuh daripada iman.

“Jika tidak menemui jodoh, pergi berjumpa orang alim seperti tok guru, imam atau ulama untuk meminta panduan dan nasihat,” katanya.

Menurutnya, seseorang itu tidak boleh menunggu atau mencari pasangan mereka di sekeliling saja kerana soal mencari jodoh tidak terhad kepada orang Melayu sebaliknya boleh mencari warga asing asalkan Islam.

Penceramah bebas, Profesor Madya Dr Maznah Daud dalam satu laporan akhbar berkata, mengutamakan hal lain sehingga mengetepikan perkahwinan sangat tidak digalakkan dalam Islam.

Katanya, Nabi Muhammad pernah bersabda: ‘Wahai pemuda, siapa di antara kamu yang mempunyai kemampuan, hendaklah berkahwin’.

“Itu menunjukkan perkahwinan amat ditekankan Islam malah ada ayat al-Quran meminta wali atau sesiapa yang bertanggungjawab terhadap seseorang wanita mengahwinkan jagaannya,” katanya.

Menurutnya, peranan wali tetap sama meskipun zaman sudah berubah dan mereka tidak boleh lepas tangan apabila anak sudah sesuai untuk mendirikan rumah tangga.

“Islam melihat perkahwinan sebagai keperluan dan ibadat. Ia penting untuk melahirkan generasi baru,” katanya.

Sementara itu, Pakar Motivasi, Profesor Izzudin Ali meminta wanita tidak perlu takut dengan kes yang berlaku di sekeliling mereka seperti perceraian, pergaduhan atau apa saja yang menyebabkan mereka bimbang untuk berkahwin.

Katanya, kaum adam dan hawa yang diciptakan Allah mempunyai sifat tertentu dan saling melengkapi antara satu sama lain.

“Laut mana yang tidak bergelora, namun ia boleh dihadapi jika ada persefahaman. Wanita tidak perlu takut berkahwin begitu juga lelaki kerana mereka saling memerlukan dan melengkapi,” katanya.

Menurutnya, tidak salah sama ada lelaki atau perempuan memberi perhatian kepada pendidikan dan pekerjaan, tetapi pada masa sama perlu memikirkan diri sendiri serta tuntutan agama.

Kenyataan Dr Anjil yang menyifatkan trend kahwin lewat dalam kalangan wanita berpendidikan tinggi ada kebenarannya.

Statistik pada 2009 menunjukkan wanita bujang berpendidikan tinggi lebih ramai iaitu 34.7 peratus berbanding lelaki, 25.7 peratus.

Lihat saja nisbah penuntut di institusi pengajian tinggi awam dan swasta yang menyaksikan lebih ramai penuntut perempuan berbanding lelaki dan fenomena sama juga boleh dilihat di tempat kerja.

Peratusan wanita bujang melebihi lelaki dalam kumpulan pekerjaan berkemahiran tinggi seperti profesional dan penggubal undang-undang sebaliknya peratusan lelaki bujang lebih tinggi dalam kumpulan pekerjaan seperti pertanian, perikanan, pertukangan, tentera dan operator mesin serta loji.

Apabila mempunyai latar belakang pendidikan tinggi, ia menyukarkan seseorang wanita untuk menemui calon suami yang setaraf.

Dalam aspek kesihatan, berkahwin lewat mempunyai pelbagai risiko terutama kepada wanita contohnya apabila mengandung pada usia hampir 40 tahun terdedah kepada penyakit darah tinggi, kencing manis serta kelahiran tidak normal.

Selain itu, kadar kesuburan juga antara faktor yang dikaitkan dengan fenomena kahwin lewat ini. Dengan tahap pendidikan tinggi, berkahwin lewat menyumbang kepada kelewatan jangka masa untuk memperoleh zuriat sekali gus menyebabkan penurunan kadar kesuburan.

Kajian LPPKN menunjukkan kadar kesuburan di negara ini menurun daripada 3.4 peratus pada 1994 kepada 2.8 peratus pada 2004.

Jika angka itu terus menurun, krisis kesuburan boleh berlaku sedangkan negara kini menuju negara maju menjelang 2020.

Bagi lelaki pula, ada laporan menyatakan lelaki yang menunggu sehingga usia pertengahan 30-an untuk memulakan keluarga berkemungkinan menyebabkan keguguran kandungan pasangan mereka.

Selain itu, peluang untuk isteri hamil turut menurun seiring peningkatan usia lelaki berkenaan.


  • Sungguh Panjang la Entri cik Miow2 Nih...mesti korang X BACER...cik miow2 taw....hahahaha

7 comments:

WuMing said...

WuMing dah taroh gambar awak dah... Buat cadangan awak buat pop up window comment.. Caranya adalah.. Masuk design - enter,setting enter, comments enter.. dam pada ruang comment check dekat Pop up window...

mOon EyEzS said...

...tulisan merah baris bawah sekali 2 mmg tepat sekali...huargghhhhhh,...!

WuMing said...

WuMing ada baca... Cuma tadi tu nak buat cadangan. Ruang comment ini buat Pop up Window..Dalam setting kita boleh buat.. Try lah tengok.. Oleh kerana WuMing baca dan mesti lah ada sikit Comment.. Cadangan saja... jangan marah...

WuMing said...

:)..

tucintiut said...

:) jugak la....

suha said...

cik suha pon xkawen lg (^_^)

tucintiut said...

suha~~hihihi...cik suha...xpe pelan2 kayuh k....